2009年11月20日金曜日

Features and problems of a contemporary shopping center


The features and the problems of large-scale shopping centers which have been built recently are as below.
近年建てられている大規模ショッピングセンターの特徴・課題と考えられるものを以下に挙げる。

1. Large environment load
Closed interior space needs active air conditioning which rely on fossil energy. Large-scale shopping center contributes to environmental distruction.
(1)環境負荷が大きい。
 空調、化石エネルギー、二酸化炭素排出

2. Out of human scale
Standard products with fixed price
Exclusive --- The price which is higher than the one on old markets restricts the economic range of the customer. Only people except low income class can use the shopping center.
Mass consumption
It adjusts to the automobile society, and has a big parking lot.
(2)ひとの顔が見えない。
 規格品、インターナショナル指向、
 規範性(⇔冗長性)定価の存在
 客を選ぶ。中間層対象、排他的
 車との親和性。駐車場。車社会に適応。一度に多くの商品を買うスタイル。大量消費

3. Money circulation beyond the region
High cost costitution: large capital is needed for construction.
Oversea capitals investing to the construction, money doesn't circulate in the region.
(3)地域でお金が循環しない。
 海外資本
 建設に多大な投資を要する。高コスト体質。

4. International space
Homogeneous space. Bright space by artificial lighting. Homogeneous brightness.
Large-scale space. multistory and low density high capacity.
(4)インターナショナルスペース
 均質な空間。人工照明による明るい空間。均質な明るさ。ツルツル、ピカピカ。
 大規模空間。高層化、低密度高容積、商品陳列で売り場を構成する
 空間演出。商業空間としてのしつらえ。展示空間、ホールの存在。
 集客の仕掛け。1階にスーパー、飲食コーナー。